گروه حوادث: مرد تبهکاری که در جریان یک جنایت خونین، قاضی تولایی، معاون دادستان اصفهان را به ضرب گلوله به شهادت رسانده بود، صبح 7 بهمن در نزدیکی محل جنایت قصاص شد

صبح 26 اسفند 87 در حالی که تنها چند روز تا شروع سال جدید مانده بود، خبر اتفاقی تلخ در شهرستان اصفهان همه را شوکه کرد، «ترور قاضی احمدرضا تولایی، معاون دادستان عمومی و انقلاب اصفهان و رئیس مجتمع قضایی شماره‌یک اصفهان».

خبرها حاکی از آن بود که قاضی خوشنام و قاطع دادسرای اصفهان، هنگامی که قصد ورود به محل کارش را داشت، توسط فردی به نام جمشید که یک متهم سابقه دار بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده است.

شاهدان عینی در روز حادثه به ماموران گفتند که خودروی قاضی تولایی در مقابل مجتمع توقف کرد و وی از خودرو پیاده شد و قصد ورود به ساختمان را داشت که ناگهان مردی حدوداً 55 ساله به وی نزدیک شد و بعد از لحظاتی، ناگهان مرد عصبانی 2 سلاح کمری از زیر لباسش بیرون کشید و یک تیر هوایی شلیک کرد.

شلیک در حالی صورت گرفت که تعداد زیادی از مردم جلوی در مجتمع ایستاده و منتظر بازشدن درها بودند که در این هنگام قاضی تولایی از نگهبان مستقر در جلوی در مجتمع قضایی خواست در ورودی را باز بگذارد تا مردم به درون مجتمع رفته و آنجا پناه بگیرند تا به کسی آسیبی نرسد،

اما ثانیه‌هایی بعد صدای شلیک دیگری در فضا پیچید، مرد مسلح از پشت به سر قاضی تولایی شلیک کرد و معاون دادستان اصفهان به شهادت رسید و متهم قبل از آنکه بتواند صحنه را ترک کند توسط ماموران دستگیر شد.

دستگیری تبهکار

پرونده مرد تبهکار که در همان لحظات ابتدایی وقوع حادثه، توسط مردم دستگیر شده بود، پس از طی مراحل قانونی به دادگاه کیفری استان اصفهان ارسال شد.

غلامرضا انصاری، رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان، در فروردین ماه گذشته، اتهامات مطرح شده در کیفرخواست را شامل قصاص نفس و محاربه دانست و گفت که از حیث قصاص نفس، پرونده به شعبه 17 کیفری و از حیث محاربه به دادگاه انقلاب خواهد رفت.

این در حالی بود که پرونده این متهم به نام جمشید بیانگر آن بود که وی از سال 69 تا سال 85 به اتهام جرایم متعدد که بیشتر آنها در زمینه مواد‌مخدر اعم از خرید و فروش و استعمال بود، بازداشت شده بود.

این مرد در جریان تحقیقات پلیسی و قضایی ادعا کرد که به خاطر کینه‌ای که از قاضی تولایی داشته وی را به شهادت رسانده است.قاضی محمدرضا حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز در گفت‌وگویی که اردیبهشت ماه گذشته انجام داد، گفت: این متهم تا‌کنون 3 ازدواج ناموفق داشته است که یکی از آنها در کشور آمریکا بوده است و دادگاه نیز ضمن صدور حکم طلاق، حضانت 2 فرزند وی را نیز به‌دلیل عدم‌صلاحیت پدر، به مادرشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: این فرد دائم با پدر و مادر و برادرانش درگیر بوده و در سال 85 به‌دلیل مسموم کردن یکی از برادرانش، از او شکایت شد که در آن سال، شهید تولایی پرونده وی را به یکی از شعب بازپرسی ارجاع نمود و بازپرس پرونده این متهم را مورد تعقیب قرار داد و بازداشت کرد که پس از تحمل مجازات و پرداخت جریمه از زندان آزاد شد. دادستان عمومی و انقلاب اصفهان افزود: این متهم از همان زمان ذهنیت منفی نسبت به شهید تولایی پیدا کرد.

حکم قصاص

با ادامه روند قضایی، سرانجام پرونده این متهم از سوی قضات دادگاه کیفری استان اصفهان تحت بررسی قرار گرفت و متهم به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شد و پرونده در شعبه 28 دیوانعالی کشور مطرح و تایید شد که پس از استیذان رئیس قوه قضاییه، صبح دیروز(7بهمن) حکم قصاص در خیابان 22 بهمن و در همان محلی که قاضی تولایی ترور شده بود، به اجرا درآمد.

حبیبی- دادستان عمومی و انقلاب اصفهان- روز گذش ته در جریان اجرای حکم این تبهکار گفت: قاضی تولایی همیشه و در همه حال، پاسخگوی مردم بود و سرانجام در راه عهد و پیمان خود با خدایش، خواسته‌های فرا قانونی این بزهکار جنایتکار را نپذیرفت و ترور شد.

پدر شهید تولایی نیز درباره روز حادثه گفت: آن موقع نزدیک سال تحویل بود و همه به‌دنبال انجام کارهای شب عید بودند که ناگهان دامادم به سراغم آمد و گفت که احمدرضا تصادف کرده و در بیمارستان است. من هم خیلی نگران شدم و اضطراب داشتم تا اینکه در مقابل بیمارستان فهمیدم پسرم به دست یک جنایتکار به شهادت رسیده است.

کد خبر 100429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز